ik kwam tdit topic tegen: http://forum.asteriskportal.nl/index.php?topic=1136.0 hier kwam ik tegen dat het in v1.6 per channel moest aangeven met Set(CHANNEL(language)=nl) dit ga ik morgen even testen, ben nu niet bij mijn server maar ga er van uit dat dit werkt, ik had het wel per channel gedaan maar het verkeerde commando.
ik kwam tdit topic tegen: http://forum.asteriskportal.nl/index.php?topic=1136.0 hier kwam ik tegen dat het in v1.6 per channel moest aangeven met Set(CHANNEL(language)=nl) dit ga ik morgen even testen, ben nu niet bij mijn server maar ga er van uit dat dit werkt, ik had het wel per channel gedaan maar het verkeerde commando.
Beste motormuis,
Het werken met de NL taal in asterisk is niet makkelijk. Ten eerste welke geluidsbestanden gebruik je ? GSM of ALAW bestanden ?
Verder heb ik de volgende informatie voor je:
Code:
; extensions.conf - the Asterisk dial plan ; [general] Set(LANGUAGE=(nl)) static=yes ;writeprotect=no ;autofallthrough=yes ;clearglobalvars=no ;priorityjumping=no ;
De folder structuur:
Code:
../sounds/nl ; Uit file asterisk-nl-03 ../sounds/nl/bd ../sounds/nl/digits ; Uit file asterisk-nl-03 ../sounds/nl/doorschakelen ../sounds/nl/invalid ../sounds/nl/letters ../sounds/nl/opnemen ../sounds/nl/phonetic ../sounds/nl/silence ; Uit en folder overzetten
In de file sip.conf moet het volgende toegevoegd worden:
met Set(LANGUAGE=(nl)) werkt het dus goed, ik kon het niet eerder tesnten dan 5 min geleden. Ik zat hiervoor met de configuratie van v1.4 waar ik altijd mee gewerkt heb.
scdzaak bedankt voor je reactie, ik ben weer wat wijzer geworden. Bedankt Mvrg Remon
wederom problemen met v1.6 Ik heb 2 nummers 1 bij xs4all en 1 bij voipbuster, ze zijn beide geregistreerd maar toch kan ik alleen gebeld worden op mijn xs4all nummer. als ik naar mijn voipbuster nr bel dan krijg ik allleen dit te zien in de CLI
== Using SIP RTP CoS mark 5
in sip.conf heb ik geen verschil tussen xs4all en voipbuster en de context van beide nummers gaan naar het zelfde. Heeft voipbuster een andere configuratie nodig in asterisk 1.6???
na de nodige aanpassingen werkte het nog steeds niet, toen weer naar origineel en nog steeds niet werken maar na een reboot van de pc werkte het weer wel