Ben ook maar even zo vrij geweest om mijn gegevens eens op het forum te zetten...
Heb zelf jaren een eigen telecom bedrijf gehad waarin ik uitsluitend Siemens bedrijfs automaten verkocht. Enkele jaren geleden heb ik mijn bedrijf verkocht om iets heel anders te beginnen. Maarja, telecom blijft een hobby waar je nooit meer vanaf komt dus ik ben in mijn (spaarzame) vrije tijd nog veel bezig met telecom.
Mijn installatie:
HP Netserver met 2x 550 Mhz en 1 Gb geheugen 1x HFC ISDN kaart tbv koppeling met bestaande Siemens 118 centrale 4x Snom 320 toestellen enkele (verschillende) ata's De server draait met Asterisk@home Account via Budgetphone router: Drytek 2800
Heb inmiddels verschillende zaken goed werkend echter nog de volgende wensen: - ned sound files - 'oude' automaat volledig kunnen laten vervallen - Geen echo's meer - ook het fax verkeer via Asterisk (via een ata) - Sip toestellen op een andere lokatie ook laten inloggen
De aanwezige spelfouten in de bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.
Inmiddels draaid er een nieuwe Dell server met daarin/aan:
- Trixbox 2.2 - Junghanns 4xisdn2 kaart (quadpri) 3x TE (3 ISDN lijnen) en 1xNT (Siemens 3070 tbv draadloze toestellen) - S-ata schijf van 160 gb - Dell netwerk kaart 100 mps (de ingebouwde 1 ghz netwerkkaart werd niet ondersteund) - 5x Snom 320 toestellen - 2x ata's tbv deur intercommen - 2x Budgetphone accounts - 3x ISDN2 netlijnen - 1x 0800 nummer
Heb inmiddels al veel problemen gehad maar ook opgelost. De eerste problemen lagen in het feit dat de Siemens Hicom 118 aan het overlijden was. Dus het lag niet aan Asterisk maar aan de automaat...
Problemen met echo's en de draadloze toestellen krijgen soms geen lijn. De oorzaak zat voornamelijk in het gebruik van 3 HFC kaarten. Het werkt opzich prima maar de kwaliteit is niet altijd even stabiel. Met de Junghanns gaat het prima.
Ook onze adsl lijn bleek veel roet in het eten te gooien. De adsl was geleverd door Euronet en staat te boek als een zakelijke aansluiting. Helaas werd de behaalde snelheid per dag lager. Maar veel erger was de kwaliteit. Je bent een zeer stabiele adsl aansluiting nodig voor een goede voip verbinding. Snelheid is ondergeschikt. Heb nu Versatel/Tele2 en werkt vele malen beter... Let op dat bij het uitvallen van de ADSL de Snom toestellen helemaal de weg kwijt zijn. Dus bellen over ISDN werkt dan niet meer.
Gebruik een goede (liefst nieuwe) server. Het blijkt nu toch dat de 'oude' server toch problemen heeft gegeven. Je bent erg afhankelijk van het systeem dus bespaar daar niet op (Trixbox is immers gratis). Had een server met scsi schijven maar s-ata heeft toch de voorkeur al is het alleen al om de kosten van de schijven.
Even Trixbox installeren en een bedrijf erop laten draaien is een fabel. Je bent echt wel even bezig om alles goed draaiende te krijgen. Maar dan zijn de mogelijkheden ook bijna onbegrenst !
« Laatste verandering: oktober 06, 2007, 10:52:07 pm door richard »
De aanwezige spelfouten in de bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.